Jdi na obsah Jdi na menu
 


Stavba 742

11. 5. 2007

Na netu jsem před delším časem objevil firmu DK Model, která vyrábí leptané stavebnice modelů. Mimo jiné jsem tam objevil i lokomotivu 742 - T 466.2, kterou jsem měl vyrobenu technologií plastových tabulek na pojezdu alá V 100 od Gützolda. Nejezdila špatně, ale chtěl jsem vyzkoušet i něco nového, kvalitnějšího. Před časem se objevily levné modely z edice Playtime od firmy ROCO, které rozvorem podvozku zhruba odpovídají v přepočtu drtivé většině lokomotiv ČKD. Jedná se o lokomotivy DB BR 290 a jejím odvozeniny (mj. i imitace ř. 714 ČD). Jejich konstrukce odpovídá mnohem dražším modelům, mají kvalitní pětipólový motor, tiché převody a konektor pro připojení digitálního dekodéru. Jediné, co jim chybí, je setrvačník. Ten lze v případě nutnosti dodatečně doplnit, ale i bez něho jsou jízdní vlastnosti skvělé. Tedy oproti starším, většinou bazarovým modelům PIKO a Gützold z dob před revolucí. Bohužel jsou v poslední době již téměř vyprodány, sehnat se dají v podstatě jen již zmiňované imitace lokomotivy ř. 714 ČD. Již jsem si tento pojezd zkusil vestavět do lokomotivy 749, kterou jsem dělal pro jednoho zákazníka, kde byla karoserie také z leptu. Proto jsem se rozhodl jej použít pro lokomotivu 742, i když má v karoserii mnohem méně prostoru oproti "zamračené". Uvidíme.

No a nakonec se věc podařila, "kocour" je hotov. Vzhledem k použití jako model na kolejiště, ne do vitríny, chybějí např. vzduchové brzdové hadice na čelech, protože by jim překážela šachta výměného spřáhla. Také pozornému pozorovateli neuniknou "větší kola". Jsou prozatím ponechána z pojezdu ROCO, až seženu kola z novějších BR 110 od Gützoldu, vyměním je. Jde to bez problémů, neboť průměr osiček je stejný. Možná si někdo řekne, že by lokomotiva měla mít více detailů, s tím souhlasím. Já jsem si však hlavně chtěl ověřit možnost použití pojezdu ROCO do takovéto lokomotivy. Jde to! pro jednoduchost jsem nepoužil původní upravený rám od ROCO, ale vyrobil jsem si vlastní ze silné plastové desky a veškerá zátěž z olova je v nádrži, doslova je jím vyplněná. Hmotnost modelu je sice o něco menší než u originálního modelu, z kterého jsem použil pojezd, ale i tak je díky bandážované nápravě tažná síla dostatečná. Samozřejmostí je zachování digitálního rozhraní a osvětlení je provedeno z LED diodami žluté a červené barvy. V reflektorech je použita vysocesvítivá LED průměru 5 mm, v pozičních světlech průměru 1,8 mm. Tyto nakupuji i GE Elektronic. Stavba tohoto modelu mne nadchla tak, že jsem se rozhodl ze stejného leptu postavit i v minulosti hodně rozšířenou vlečkovou lokomotivu z výroby ČKD, tedy T 488.0 později 740. lept bude nutné více upravit, zejména v partii rámu, respektive bočních krytů rámu, případně pluhů na čelech lokomotivy. Ale není to takový problém. Tak se máte zase na co těšit, a nakonec  i já.

 

Náhledy fotografií ze složky Stavba bangladéšky 742

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář